دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

کاملیا مافی: مصرف سیگار با وجودی که انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی را به همراه دارد اما متاسفانه روزبه‌روز به تعداد مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی بعد از این گفته‌ها از آمار 7/6 درصدی جهت سیگاری‌های استان ابراز تاسف می‌کند و همه اینها را به خاطر هفته بدون دخانیات که در اوایل خردادماه در تقویم جای گرفته عنوان می‌کند. حالا با همین بهانه سراغ مردم می‌رویم.معصومه 43 ساله کشیدن سیگار را از 20  سالگی آغاز کرده است.

او می‌گوید: در ابتدا با دوستان سیگار را تفننی می‌کشیدیم اما بعدها دفعات مصرف سیگار افزایش یافت و به مرور زمان به نوعی عادت تبدیل شد. البته بارها سعی کرده‌ام سیگار را ترک کنم اما موفق نشده‌ام آن هم به دلیل اینکه سرگرمی دیگری جز سیگار ندارم دوباره به آن روی می‌آورم و فکر می‌کنم این کار جنبه روانی دارد.

 مسعود 23 ساله اهل قوچان می‌گوید: من 4 سال پیش پس از یک شکست عاطفی سیگار کشیدن را آغاز کردم. سیگار برای من موجب آرامش روحی است و برای گریز از ناآرامی‌های روحی و احساس امنیت به سیگار روی می‌آورم. البته خیلی وقت‌ها هم از سر بیکاری سیگار در دست می‌گیرم.

شماری از صاحب‌نظران و کارشناسان مسایل تربیتی در خراسان شمالی با اظهار نگرانی از آنچه گرایش جوانان به استعمال سیگار عنوان می‌شود، ریشه این پدیده اجتماعی را در معضل بیکاری جست‌وجو می‌کنند.

دکتر جواد شاهین‌فر رئیس دانشکده علوم پزشکی استان در ادامه اعلام آمارهایش با اشاره به اینکه سیگار یکی از علل اصلی مرگ و میر در این استان است، می‌گوید: میانگین سن سیگاری‌های استان ۳۰ سال است که این افراد بیش از سیگاری‌های سنین بالا در معرض خطر مرگ قرار دارند. همچنین میانگین سن شروع سیگار در خراسان شمالی برای مردان ۲۶ و در زنان ۳۹ سال است.

یک کارشناس پژوهش سرای دانش‌آموزی بجنورد نیز در این‌باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین علل روی آوردن جوانان به مصرف سیگار بیکاری و فرار از تبعات منفی ناشی از آن است. اکنون برخی از جوانان و متاسفانه حتی نوجوانان برای پرکردن اوقات فراغت به تفریحات غیرسالم از جمله کشیدن سیگار روی می‌آورند.

صادق ملکی می‌افزاید: گاهی فرد برای ابراز شخصیت، اعلام موجودیت و برای آنکه مورد توجه واقع شود، نیز سیگار به دست می‌گیرد که در این زمینه رسانه‌های تصویری هم بی‌تاثیر نیستند زیرا جوان از فیلم‌ها تاثیر می‌گیرد و به مصرف سیگار و مواد مخدر روی می‌آورد که برای جلوگیری از شیوع مصرف سیگار در جوانان ‌و نوجوانان، اشتغالزایی و ایجاد تفریحات سالم برای آنان از مهم‌ترین راهکارهاست.

از دست دادن 9 دقیقه از زندگی با مصرف هر نخ سیگار

جالب است بدانید که مصرف هر نخ سیگار 9/۹ دقیقه از عمر انسان می‌کاهد، به‌علاوه نیکوتین ماده موثر سیگار تنها جزء کوچکی از دود سیگار است و بیش از 43 ماده سرطانزای دیگر نیز در دود سیگار وجود دارد. مدیر مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی میانگین مصرف سیگار در این استان  را ۱۳نخ در روز عنوان می‌کند و می‌گوید: ۷/ ۳۵درصد از افراد سیگاری کمتر از ۱۰ نخ، ۵ /۲۵درصد ۱۰ تا ۱۹ نخ و۸ /۳۸ درصد ۲۰ و یا بیش از ۲۰ نخ در روز سیگار دود می‌کنند

 با افزایش گروه سنی، میزان مصرف سیگار در روز افزایش می‌یابد. بر اساس آمارهای مطابقت داده شده استانی،۵/۲ درصد از جمعیت استان در گذشته سیگار مصرف کرده‌اند که این میزان برای مردان ۵/۴ درصد و در زنان 4/0 درصد است.

این مسئول همچنین با بیان اینکه مصرف سیگار ارتباط مستقیمی با بیماری‌های سرطان و قلب دارد می‌گوید: افزایش مصرف سیگار در بین زنان در برخی کشورها، سرطان ریه را به دومین سرطان شایع در میان زنان تبدیل کرده است.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است

هرچند که از بیماری‌های بی‌شمار مصرف سیگار گفتیم اما بد نیست که بدانید براساس مطالعات محققان مشخص شده است 24 ساعت پس از ترک سیگار آثار آن کم‌کم از ریه‌ها پاک می‌شود، 48 ساعت بعد قدرت چشایی و بویایی بهتر می‌شود، 72 ساعت پس از ترک، تنفس راحت‌تر می‌شود، 2 تا 12 هفته بعد گردش خون بهتر می‌شود، 3 تا 6 ماه پس از ترک سیگار سرفه، خس‌خس و مشکلات تنفسی خوب می‌شود، جالب‌تر آن که 5 سال پس از ترک سیگار خطر حمله قلبی نصف زمانی است که فرد سیگار مصرف می‌کرده است و 10 سال پس از ترک خطر سرطان ریه نصف یک فرد سیگاری می‌شود.

اما با این حال به گفته مدیر مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی استان از بین افراد سیگاری تنها 2 درصد ترک کرده‌اند. در ضمن اگر تصمیم گرفتید که این ماده سمی را از بدنتان خارج کنید گول تبلیغات فریبنده را نخورید، در سطح استان کلینیک‌های ترک سیگار فعال شده‌اند و درمان برای افراد سیگاری به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

همشهری استانها

کد خبر 82920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز